Home            Semnificatia numelui           Generalitati          Nume de baieti   
        Nume de fete                    Istoria numelor            Alegerea numelui 


Semnificatia numelui Ioana-Ion
 

   Se poate afirma ca Idn a fost si este inca cel mai raspindit si frecvent nume de persoana nu numai la romani, ci la toate popoarele europene (bineinteles, in forme specifice fiecarei limbi). Forma specific romaneasca Ion reproduce un vechi nume pers. ebr. Johanan; incadrat in bogata familie a teoforicelor frazeologice, acesta este format din /o-, abreviere normala si curenta pentru Jahve (—> Ilie) si vb. hanan „a face favoare, a avea mila" (de aici si foarte frecventul -» Ana). Semnificind „Jahve a avut mila, a facut favoare", Johanan este la origine o formula de multumire adresata divinitatii care a favorizat nasterea unui copil mult asteptat de parinti. Formele sub care este cunoscut astazi numele ebraic in diferitele limbi europene continua fie gr. Ioannes, fie pe cel latin Iohannes. Dupa cum atesta izvoarele grecesti, in care numele apare destul de frecvent, si cu larga raspindire, Ioannes era pronuntat in patru silabe, prima fiind scurta iar celelalte lungi (I-o-an-nes, iar apoi, prin inchiderea lui e, I-o-an-nis) ca o exceptie, este atestata o singura data pronuntarea in 3 silabe lungi; Iohannes, atestat in epigrafia crestina, devine in latina tirzie Ioannis, sub influenta pronuntiei grecesti. In Apus, numele este rar pina in sec. 4, frecventa crescind continuu, mai ales dupa anul 1000. in orice caz, Ion face parte dintre putinele nume biblice care au devenit populare inainte de Reforma, cind este introdusa masiv in Occident onomastica biblica. La germani de ex., unde Iohannes este de multe secole cel mai popular si cel mai folosit nume de botez (sub nenumarate forme), uzul, excesiv chiar, a dus la schimbarea numelui in porecla (Groshans este folosit cu semnificatia „laudaros, fanfaron", iar vb. hanseln „a-i zice cuiva Hans" are valoare depreciativa, insemnind de fapt „a lua in ris"). O situatie oarecum asemanatoare o probeaza si expresia fr. „rester gros Jean, comme devant" — a ramine Ion ca mai inainte — sau in romana „sa vorbeasca si nea Ion, ca si el e om". Ilustrativa pentru frecventa numelui este o statistica efectuata pe baza registrelor de botez din Anglia pentru perioada 1550 — 1800 (intre 1550 — 1600 John era purtat de 22,5% din baieti, ocu-pind locul I; intre 1500—1750, John apare pe locul al,doilea, dupa Wil-liam, dar la mica diferenta de procente, dupa 1750, John revine pe primul loc, fiind purtat de 20% din cei inscrisi in registre). Popularitatea de care se bucura acest nume a facut ca diferitele lui forme sa devina tipice pentru popoarele care le folosesc; Ivan a ajuns sa insemne „rus", Janos „maghiar", Ion „roman" etc. Cu siguranta ca raspindirea lui Johanan se explica prin cultul deosebit de care s-au bucurat in toata Europa un numar impresionant de martiri sau sfinti cu acest nume (dupa diferite calendare, peste 70). Dintre cei general cunoscuti (exista si unii specifici unor anumite tari sau regiuni mai mici), cea mai mare popularitate o are Ion Botezatorul. Cum se explica acest fapt si, in fond, frecventa impresionanta a acestui nume? Dupa cum s-a mai aratat in legatura si cu alte nume (-^Dumitru; Gheorghe; Ilie etc), biserica a introdus cultul martirilor si sfintilor pentru a-i inlocui si elimina pe vechii zei ai paginismului. Strins legate de viata materiala a omului si aparute intr-o perioada foarte veche a umanitatii, ca prime forme de cunoastere rudimentara a naturii, vechile credinte si practici pagine s-au pastrat si chiar au fost in parte acceptate de noua religie, modificarea fundamentala producindu-se mai ales la nivelul nomenclaturii (in loc de Zeus, Dumnezeu, martiri si sfinti in locul celorlalte divinitati etc, aceste modificari, care nu vizau esenta, producindu-se pe nesimtite si fara prea mare dificultate). La toate acestea se adauga si faptul ca luna iunie este luna solstitiului de vara si ca marcheaza inceputul unui anotimp de o ctvirsitoare importanta pentru colectivitatile de agricultori. La romani, a opta luna a anului, dedicata Iunonei, sotia lui Iupiter, iunie era luna cresterii si a tineretii, dar si a norocului (la 24 iunie, romanii sarbatoreau pe zeita cea tare, Fortuna). La noi, sarbatoarea crestina a nasterii lui Ion Botezatorul coincide cu vechi datini pastrate pina aproape de zilele noastre din timpuri foarte vechi. Cea mai cunoscuta este desigur Dragaica, veche sarbatoare agricola pe care Dimitrie Cantemir o apropia de vechiul cult roman al zeitei Ceres. in Descrierea Moldovei, eruditul domnitor ne-a lasat o prima consemnare a obiceiului „in acest timp, cind incep a se coace semanaturile, se aduna la un loc toate fetele din mai multe sate, si alegind pe cea mai frumoasa si mai viguroasa, ii dau numele de Dragaica. Apoi, cu ea inainte, merg prin semanaturi si-i fac o cununa impletita din spice, i-o pun pe cap, o mai infrumuseteaza cu o multime de fisii de pinza de toate culorile si-i dau in mina cheile de la surele lor. Dragaica, in acest chip infrumusetata, cu bratele intinse si cu fundele expuse vintului, ca si cum ar zbura, se intoarce acasa, cintind si saltind...". impletirea cununei de spice „cununa de Sinziene", dupa un alt nume al sarbatorii, obicei intilnit si la alte popoare, are in unele regiuni si scopuri magice: se face „de ursit", poate prezice lungimea vietii oamenilor etc. Pentru alte numeroase obiceiuri -+ Sinziana. in calendarul popular romanesc mai apar si alte zile dedicate numelui Ion („van-ghelistul" Ion, rau de piatra; Ion fierbe piatra; Ion de toamna, tinut pentru friguri; Ion Milostivul, sarbatoare numita si „Zina lupului" sau „Gradinetele", tinuta de frica lupilor, a serpilor). Importanta pe care aceste sarbatori au avut-o in viata spirituala a poporului nostru (paralelisme interesante apar si in alte regiuni ale Europei) este in masura sa explice in buna parte popularitatea si frecventa numelui Ion. Dupa un obicei cunoscut, in multe limbi intreaga luna iunie poarta numele „Sfintului Ion": Mes de San Gioan, San Gioan (San Giuvan — in dialectele italiene), Jehansmand (in dialectele germane), Ivanjski (in croata), mi feile Eoin (in irlandeza), Szent Jdnosho (in maghiara), Jannikun (in estona) etc, Lampadas (in sarda) pastreaza amintirea focurilor prin care era sarbatorit solstitiul de vara in nordul Africii (textele crestine din aceasta regiune atesta existenta unui ritual cu lumini in cinstea lui Ion Botezatorul, iar mai inainte, in cinstea lui Ceres). in limba romana, numele Ion a patruns in diferite perioade istorice, din diverse limbi, astfel explicindu-se existenta unor forme actuale destul de diferite unele de altele. in linii generale, numeroasele variante, forme si derivate care formeaza familia numelui Ion in onomastica noastra, pot fi populare sau culte. Din prima categorie fac parte, in primul rind, formele mostenite direct din latina, Simziana, Simzeana, Sinziana etc. (atestate ca nume personale din sec. 16, acestea sint in realitate creatii romanesti, pe baza cuvintului sinziene, care continua in romana lat. Sanctus Dies Iohannis). Tot aici intra si formele imprumutate de la popoarele slave vecine (bulgari, ucraineni, sirbi si croati), unele forme neogrecesti, maghiare, germane. Formele culte sint legate de influenta slavonei bisericesti (carti de cult, calendare), iar in perioada moderna, de influentele onomasticii apusene, Ion apare in slava veche sub formele Ioanu, Ianu, iar in limbile slave vecine atestari foarte vechi sint pentru ser. (Iunano apare din anul 1065, Iovana, din 1189, «Ioana, la 1222 Ivan la 1245 etc.; in Galitia, Ivanko este atestat la 1146, din acelasi secol fiind cunoscut si hipoc. Janka etc). Intrate in uz, aceste imprumuturi au fost bazele de la care, prin derivari si scurtari succesive, s-a creat cea mai bogata familie de nume din onomastica noastra; combinatiile cu un numar impresionant de sufixe, scurtarea formelor derivate si continuarea derivarii de la noua forma obtinuta (adaugindu-se chiar in forme care nu mai au nici un sunet din numele initial) probeaza marea forta de creatie a sistemului nostru onomastic. Iata un exemplu: Ion — Ionica-Nica-Nicuta-Cuta etc. Pina la 1500, vechile noastre documente atesta deja un numar mare de forme (unele foarte frecvente) care erau in uz la romani. in actele referitoare la tara Romaneasca de exemplu, la 1247, in Diploma Cavalerilor Ioaniti este atestat numele Ioan (cneaz roman, conducatorul unei formatiuni statale din nordul Olteniei, „pina in riul Olt"); urmeaza apoi: (1390) Ion — cel mai frecvent, Oancea (1389), Ivascu (1393), Ivan (1417), Ivanco (1425), Ona (1471), Onu (1483), Ivul (1484), Iovan (1494), Oana (1498). in documentele moldovenesti din timpul lui Stefan cel Mare mai apar Iancu, Ianus, Ioanas, Ionas, Ionasco, Ionasel, Ionita. Este greu sa distingem astazi, din imensul numar de forme (dupa unii autori, peste 650), creatiile romanesti de imprumuturi. Exista chiar situatii in care acelasi nume poate fi intr-o anumita regiune creatie romaneasca, iar in alta, un imprumut. Cu siguranta se poate afirma insa ca cea mai frecventa si raspindita forma, Ion, este o creatie romaneasca si forma specifica sub care vechiul nume ebraic se manifesta in onomastica noastra (in mod normal, toate derivatele de la Ion si hipocoristicile acestora pot fi considerate tot creatii romanesti). Vom trece acum in revista doar o parte dintre formele sub care numele circula la romani: 1. IOAN (forma savanta care reproduce, prin intermediul slavonei bisericesti, gr. Ioannes), fem. Ioana, Oana, Oana (25 de boieri ai lui Stefan cel Mare), Ioane (probabil o veche forma de nominativ, pe baza careia, data fiind identitatea cu vocativul, a fost creat noul nominativ Ion), Oane(a), Ioanete, Ioanes, Oanes, Nes(u), I oancea, Oanica, Ioanim, Ioanita, Ioanta, Oanta, Ioanca, Oanca, Oancea etc. 2. ION (forma specifica romaneasca pe baza careia s-a format si cel mai frecvent nume de familie Ionescu), Iuon, Ionea, One (a), Onu(l), Ionac, Nacu, Naca, Oancea, Ionache, Naehe, Ionas, Onas, Onasel, Ionascu, Onascu, Nascu, Oncu(l), Ioncea, Ioncel, Ionciu(l), Onciu(l), Oncica, Cica, Oncila, Onecu, Ioneci, Oneci, Ionencu, Ionel Ionela, Nelu-Nela, Ionete, Onete, Nete, Ionet, Onet, Ioneata, Oneata, Neata, Ionocu, Onoiu, Ionuc, Ontica, O nuca, Nucu, Ionus, Onus(ca), Ionut, Ionuta, Onut(a), Onuta, Nuta, Ionica Ionica, Onica, Nica, Onica, Nica, Ioniciu, Oniciu, Onicica, Onisica, Oniga, Onigas, Ionila, Onila, Nila, Onis, Onisor, Ionita, Unita. Nita, Ionitu, Onitu, Nitu(l), Nituca etc. 3. IVAN (forma specifica slavilor, frecvent la rusi, ucraineni, bulgari): Ivanco, Ivancul, Van(a), Vane (a), Vanco, Vancu, Ivancea, Vancea, Ivanis, Ivanus, Ivascu, Ivanut, Iva, Ivaciu, Ivu(l). 4. IOVAN (forma sirba): Iova, Iove, Iovana, Iovanca, Iovanciu, Iovanita; se pot adauga Itu(l), Iota, Iotu. 5. IAN (forma neogreceasca patrunsa la noi fie direct, fie prin intermediar slav, ceh sau polon cu o bogata scriere de derivate): Iane, Iana, Ianu(l), Ianuta, Iani, Ianota, Iauache, Ienachita, Iancu, Ianca, Ianciu, Ene, Eana, Enuta, Enica, Enacu, Nacu, Enache, Eansel, Enus, Encu, Encea etc. 6. IANOS (forma de influenta maghiara): Ioanas, Ianus, care poate fi si de la pol. Ianusz, Ianos, Ianis. 7. HANS (forma de influenta germana): Hana, Hanes, Hant etc Numele de familie, la origine compuse cu Ion, majoritatea datorate influentei neogrecesti: Caragiale, Caragiani, Caraiani, Caraivan, Carianopol (tc. car a „negru"), Mavroiani (gr. mavros „negru"), Papaiani, Papaioanu (gr. papa „preot"), Popivan etc. 8. Influente apusene moderne: Jan, Jana, Janina, Gianina, Gioni (Johnny) (formele apusene au fost intrebuintate ca prenume independente cu citeva decenii in urma, astazi, desi frecvente, sint folosite mai ales ca hipocoristice pentru cei care, in mod oficial, poarta numele Ioan, Ion, Ioana etc). Din aceeasi familie mai fac parte: neogr. Ioanid(e), Ioanichie (gr. Ioannikios, redat in latina sub forma Ioannicius, este caracterizat in Lexiconul lui Suidas drept „nume nobil, ales"; numele apare in tara Romaneasca si Moldova inca din sec 15), Ioanina (gr. Ioannina, nume purtat de fiica generalului bizantin Belizarie) etc. in legatura cu frecventa lui Ion la romani nu dispunem decit de putine date statistice dar si acestea sint edificatoare: in anul 1789, in satul Porumbacu de Sus din 388 de barbati, 103 purtau numele Ion (deci 28%); in citeva sate din valea Sebesului, pe o perioada de aproximativ 100 de ani, Ion este cel mai frecvent prenume (137 de aparitii din totalul de 609) etc # Engl. John (cu hipoc frecvent Johnny), fr. Jean, fem. Jeanne (cu hipoc frecvente Jeannot-Jeannette, Jeanine etc), (din fr. damme Jeanne, prin intermediul it. damigiana, s-a ajuns la cuv. rom. damigeana), germ. Johannes, fem. Johanna (cu hipoc Hans, Hansi, Hannes, Hansel, Hanseline, Hanna, Johan), it. Giovanni, Giovanna (cu hipoc. Gianni, Gianna), sp. Juan, olandez Jan, galez Eoin, Iain, irland. Sean, Shane, ceh., pol. Jan, bg., rus. Ivan, magh. Janos, Janina, Janka, Hanna, Szanna etc, basca Iban, armeana Horbane's, apoi Ovanes, araba Hana etc. O Din istorie ne sint cunoscuti cneazul Ioan, conducator al uneia dintre formatiunile statale romanesti din sec. 13, Ionita zis Caloian Asan, Ioan Asan al II-lea si Ioan Mihail Asan, conducatori ai celui de al doilea tarat bulgar, Iancu de Hunedoara, voievod al Transilvaniei; dintre cei 10 domni cu numele Ion din Moldova si tara Romaneasca ii amintim pe Ioan Iacob Eraclia (Despot-Voda), Ioan Voda cel Cumplit; Ioan Potcoava si domnitorul Alexandru Ioan Cuza, carturarul Ioan Toba din Vint, Ioan Inocentiu Micu (Clain), Ion Ionescu de la Brad, Ion Mincu, Ion Neculce, Ienachita Vacarescu, Ion Budai-Deleanu, Iancu V acarascu. Ion Eliade Radulescu, Ion Ghica, Ion Codru-Dragusanu, Ion Creanga, Ion Slavici, Ion Luca Caragiale, Ion agirbiceanu, Ion Theodorescu (Tudor Arghezi), Ion Pillat, Ionel Teodoreanu s.a.; muzicienii Ion Vidu, Jean Bobescu, Ionel Perlea; artistii plastici Ion Andreescu, Jean Alexandru Steriadi etc Din istoria si cultura universala: Jan Hus, Johann Gutemberg, Jeanne d'Arc, Jean Calvin, Johannes Kepler, Jan Amos Komensky, Jean le Rond d'Alambert, Jean-Baptiste de Monet de Lamarck, Johann Gott-fried Herder, Jean Frangois Champollion, Janos Bolyai, Ivan Petrovici Pavlov; scriitorii Jean de la Fontaine, Jean-Baptiste Poquelin (Moliere), Jean-Baptiste Racine, Jean de la Bruyere, Jean Jacques Rousseau, Johann Wolfgang Goethe, John Keats, Ivan Sergheevici Turgheniev, Jean Rimbaud, Jean Moreas, John Galsworthy, Juan Ramon Jimenez etc; muzicienii Johann Sebastian si Johann Christian Bach, cei doi Johann Strauss (tatal si fiul), Johannes Brahms, Jan Sibelius etc; artistii plastici Jean van Eyck, Jan Bruegel, Juan de Valdes Leal, Jean Van Delft Vermeer, Jean-Baptiste Simeon Chardin, Jean Auguste Dominique Ingres, Jean-Baptiste Camille Carot, Ivan Konstantinovici Aivazovski etc. ? Personaje binecu- noscute din literatura noastra: Ion din Napasta lui Ion Luca Caragiale, Ion din romanul cu acelasi nume de L. Rebreanu, Ion Sintu, romanul lui I. M. Sadoveanu, Oana din Apus de Soare, de B. Stefanescu-Delavrancea, Ioana, roman de Anton Holban etc. Din literatura universala, unul dintre cele mai cunoscute personaje este Don Juan, al carui mit literar isi are originea in legenda spaniola din sec. 16 a lui Don Juan Tenorio din Sevilla. Personajul apare pentru prima oara in literatura spaniola culta in celebra comedie din 1630 a lui Tirso de Molina, Seducatorul din Sevilla-Motivul este reluat in 1650 de italianul Gicognini, in 1652 de Onofrio Gilberto, in 1665 de Moliere (Don Juan sau Festinul de piatra), apoi de Antonio de Zamora, Carlo Goldoni, G. Byron, H. de Balzac (in nuvela Elixirul vietii lungi apare viziunea romantica a mitului), A. S. Puskin (Convivul de piatra), Prosper Merimee (in nuvela Sufletele Purgatoriului),. Jose de Espronceda (in Studentul din Salamanca), N. Lenau (poemul dramatic Don Juan), A. N. Tolstoi, G. B. Shaw etc. in muzica, mitul lui Don Juan i-a inspirat pe W. A. Mozart, A. S. Dargomijski (opera Convivul de piatra, dupa A. S. Puskin), Richard Strauss (poemul simfonic Don Juan, dupa N. Lenau), Gluck, Hoffmann etc. Din creatia shakespeareana binecunoscut este Sir John Falstaff (in muzica personajul lui W. Shakes-peare apare in lucrari de Salieri, Balfe, Antonin Adam, Otto Nicolai,. Ambroise Thomas sau in celebra opera a lui G. Verdi, Falstaff). Tot din literatura engleza ne sint cunoscuti Regele Ioan, din drama cu acelasi nume de W. Shakespeare, Sfinta Ioana a lui G. B. Shaw etc. Din literatura germana ii amintim doar pe Johann Buddenbroock si Jean din Casa Budennbroock sau Hans Castorp din Muntele vrajit de T. Mann ; din literatura franceza pe Jean Valjean din Mizerabilii de V. Hugo, Jean Christophe de R. Rolland sau Jeanne a"Arc au bucher de Paul Claudel, din literatura rusa, Ivan cel Groaznic de A. N. Tolstoi, opera Ivan Susanin de Glinka etc.

   !


 


 

Puteti cauta si alte nume si semnificatia lor :

        Iolanda : Prenume feminin modern, recent imprumutat din onomastica apuseana, lolanda corespunde unui vechi nume francez atestat sub formele Yolans, Tolant, Yolent. incercarile ... :

          Iordan : Raspindit in intreaga Europa si in unele regiuni chiar destul de frecvent, Iordan este o creatie a onomasticii crestine, care are la baza numele cunoscutului riu ...